فصلنامه دروازه بهشت ویژه کتاب منتشر شد


فصلنامه دروازه بهشت ویژه کتاب منتشر شد

فصلنامه ی «دروازه بهشت» از آن دسته جراید تخصصی ، پژوهشی قزوین است که به صاحب امتیازی اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان قزوین و با سردبیری دانشی مرد محبوب و سخت کوش معاصر ، استاد منصور خادم الشریعه سامانی (بازدید کنندگان محترم این تارنما چندان با نام شان غریب نیستند وبا قلم مبارک وی آشنایی دارند) نزدیک به دو دهه است در کنار مدیریت چند نشریه دیگر در قزوین ، دروازه ی بهشت را نیز منتشر می نماید و امروز دایرة المعارف قزوینیان در کل کشور می باشد.

شماره ای را که ملاحظه می فرمایید «ویژه نامه دهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین بهار 1394»است که به «یارمهربان» معنا و اعتبار ویژه یی بخشیده و مصاحبه های گوناگون با اساتید برجسته کشوری و استانی ، حُرمت و جایگاه کتابخوانی را جمع بندی و تحلیل نموده است .

در این ویژه ، نام های برجسته یی به چشم می آیند که به راحتی می توان به داشته های ذیقیمت در داخل صفحات آن دست یافت. به لحاظ ارزش و اعتبار این ویژه که دست کم 78 نام آور برجسته اهل کتاب و پژوهش و کتابخوانی در آن حضور دارند ـ ما نیز به احترام این تلاش ستودنی استاد سامانی ، یادداشت ویژه را انتخاب نموده که در زیر می آید:

***

اشتباه شد دختر نحیفی در یکی از راهروهای نمایشگاه کتاب سد راه شد و با شوقی (متناسب با سن و احوالش) امیدوارنه گفت:"آقا! ببخشید... لطفاً به سؤال من جواب بدهید" بدون تأمل هم ادامه داد:"نام بهترین کتابی که در حوزه تخصصی خود خوانده اید چیست؟" گفتم: " دونستنش به چه درد شما می خوره؟" گفت :" قرار است نشریه ای برای نمایشگاه کتاب تهیه شود . پاسخ شما را هم چاپ می کنیم ."

بی اختیار خندیدم . دخترک متحیر شد و معصومانه خیره ماند. با خشنودی (ولی جدیت) گفتم:" خانم محترم !... با نشریات مصاحبه نمی کنم ! مطمئنم از صحبت هایم سوء استفاده می شود!" دمق و دلگیر پشت دستش را پراند و گفت :" ای آقا!؟ ... این که مصاحبه نیست فقط یه سؤاله !؟...

چه سربه سرگذاشتن البته عبثی!... به اقتضای بهارهایش نگرفت. هنوز این تنش ناخواسته را نتوانسته ام فراموش کنم و نمی دانم تا کی ذهنم را مشغول خواهد داشت . نمی دانم اشتباه این بود که از خودم سؤال شد یا اشتباه این بود که این سؤال نمی بایست از هرکسی پرسیده شود یا اشتباه این بود که ناخواسته انرژی منفی به آن دختر زحمتکش منتقل کردم یا شاید هم اصلاً اشتباه این بود که به نمایشگاه کتاب رفتم . به هرحال در شرایط زمانی حاضر هم باید دخترک را پیدا و تشکر کنم و هم این که اگر بپذیرد می خواهم سؤالش را پاسخ بدهم.

بهترین کتابی که تا زنده ام فراموشش نمی کنم کتاب فارسی اول دبستان بوده است (استوری بورد)سگی گربه ای را به خشم و شتاب تا پای درختی تعقیب می کند...(استوری بورد) مادری در روزی آفتابی رخت های شسته را پهن می کند و گربه ای نخ در رفته از لباس روی بند را می کشد و ریسیده را رشته می کند... بابایی که آب می دهد ... نان می دهد ... بار باران آرد انار ... آن مرد آمد ... او در باران آمد .... آن مرد داس دارد... آن مرد اسب دارد... آن مرد سبد دارد ... او با اسب آمد ... این وابستگی عمیق عاطفی در شرایطی است که در حوزه تخصصی کتاب ارزشمند و بی نظیر "ساخت های نحوی "(1957) نوشته نوآم چامسکی (نظریه ای شوانگیز ، آتش انداز به "اندوخته کهنه بافته ها" و زمینه ساز انقلاب فکری بشر در عصر جدید به زبان انگلیزی ـ هرچند نام ناشر آن را به خاطر نسپرده ام و لیکن می دانم در دهه 60 استاد ارجمند سمیعی گیلانی آن را به فارسی بر گردانده ـ کتابی در پاسخ به ابهام و کنکاش قرون پیشین بشری در جدال افلاطونی ـ ارسطویی (همان حیدر ـ نعمتی خودمان) در توجهات به " یادگیری و فهم انسان اکتسابی است یا ذاتی؟")و در عرصه هنرنیز رمان گیرا ولی غم انگیز" اینجه ممد" نوشته یاشارکمال" (ترجمه ثمین باغچه بان ، هرچند هردو از انگشت شمار کتاب هایی بوده اند که فراگیر به تمام زبان های دنیا ترجمه شده اند. گفتنی است کتاب اخیر را در ایران چند نفر ترجمه کرده اند هرچند نمی دانم دیگر ترجمه ها چه کیفیتی دارند اما به استناد خوانش تاکید بر ترجمه سلیس با غچه بان است).

بی هیچ تناسب و ربطی به داس، انجام درو، خرمن کردن و کوبیدن ، از منظر فرهنگی "موسم کتاب" نزد ایرانیان اوایل تا اواسط فصل پاییز بوده  هست ( آن چنان که رفتار مآلوف فرهنگی و عادت جمعی است که فصل زمستان نیز دوره کشش خواب های صبحگاهی و نیمروزی و "موسم کتاب خوانی"، تابستان گشت و گذارهای دور دست به اتفاق جمعیت اهل و عیال و بهار غرورمندی از لباس های نو ، شکلات و تناول خوش خوراک ها و میوه ها به ویژه فال ها و نوبرانه ها ، حال قیمت و پولش هم هر چقدرمی خواهد باشد).

به هر روی دهمین نمایشگاه کتاب استان (بی وقت) در اوایل آخرین ماه زمستان (مصادف با ایامی که به گزارش اداره هواشناسی استان و انعکاس وسیع نشریات محلی رکورد گزش سرما در تاریخ قزوین شکسته شد) و روزهای پر اضطراب نزدیک به شب عید با هدایت مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با رویکرد" اثربخشی به جای فعالیت گرایی"برگزار شد . رویکردی که در برپایی نشست با هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی استان ، بررسی مؤلفه های فرهنگی استان ، جشنواره ادبی نماز و نیایش ، ششمیم جشنواره مطبوعات استان ، بیست و دومین دوره هفته کتاب استان نیز توسط دکتر مهدی احمدی ابراز، تاکید و دنبال شده است.

نمایشگاه خوب کتاب چگونه نمایشگاهی است ؟ از منظر نخبگان ، کتاب خوب کدام است ؟ "تراز قزوینیان و کتاب " (چقدر از دهمین نمایشگاه استقبال مردمی شد؟ چقدر کتاب به فروش رفت ؟ چقدر بن کتاب توزیع شد؟ ذائقه های ذهنی و اولویت ها برای مطالعه کتاب در بین قزوینیان ؟ و...) چه وضعیتی دارد؟ از جمله مواردی است که تلاش این ویژ نامه در راستای نمایش پاسخ آن ها است .

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: